MWISHONI MWA WIKI!!!!! (WEEKEND) - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Amy Enden - WaarBenJij.nu MWISHONI MWA WIKI!!!!! (WEEKEND) - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Amy Enden - WaarBenJij.nu

MWISHONI MWA WIKI!!!!! (WEEKEND)

Door: Amy van den Enden

Blijf op de hoogte en volg Amy

27 Januari 2014 | Kenia, Rangala


Sasa Muzungu’s


We zijn weer terug in Kisumu na 2 drukke, vermoeiende, uitbundige, creatieve en vooral sportieve weken met heel veel spierpijn! Maar ach beetje conditie en spieropbouw kan voor mij geen kwaad hahah! Ik heb deze twee weken lekker veel gymlesjes gegeven aan de kinderen, zo gingen we flessen voetbal, kat en muis, anna maria koekkoek doen en natuurlijk weer veel gedanst! Ze vinden ons hier zo geweldig dat we gewoon letterlijk een uur lang gedragen worden alsof we beroemd zijn! Het leukste vind ik nog steeds mee naar de rivier, dan voelt het net alsof je een van hun bent. Dan krijg je je het echte keniaanse gevoel, en geweldig dat ze het vinden als juffrouw Amy ook voor hun water draagt! Alleen kan ik er nog steeds niet bij dat wanneer ik met ze film ga kijken op de laptop dat ze het gek vinden dat ik bij hun op de grond ga zitten en niet op de stoel en dat hun er niet op durven te gaan zitten als ik zeg dat het mag. Ik ben bijna even oud als hun, dus dan vind ik het raar dat ik anders behandeld zou moeten worden haha! Ook als er voor mij een stoel wordt gehaald om op te zitten wordt die helemaal van top tot teen schoon gemaakt, ik ben de koningin niet!hahaha! Vrijdag avond was er trouwens een vleermuis die een heel verkeerde inschatting maakte, want ik geloof dat hij Amanda aanzag voor een vliegje, want toen we buiten zaten vloog hij keihard tegen haar aan! Vanaf deze dag gaat ze nooit meer savonds op de stoel zitten Hahah. De volgende dag zijn we trouwens naar kakamega rainforest geweest, dit is een regenwoud. Toen we na 2 uur rijden aankwamen besloten we de looproute te nemen van 3 a 4 uur wat achteraf een ramp was! Tjuuuus 3 uur lang in de volle zon met af en toe schaduw! Het was wel mooi om te zien maar denk dat uurtje wandelen net zo mooi was geweest! Onderweg hebben we veel aapjes, en mooie plekjes gezien! Maar jeetje wat waren wij gesloopt .. gelukkig toen we terug waren in ons huisje lekker frietjes gegeten met shoarma! Heerlijk genoten van de heeerlijke frietjes! Proef de smaak weer in mijn mond als ik er over typ, nog erger wat ik mis is de macaroni en spaghetti van thuis en van adje’s mama! Wat zal ik dat veel eten als ik terug ben! De volgende morgen (zondag) zijn we naar de kerk geweest, dat al om 7 uur in de ochtend dus om 6 uur opgestaan, in nederlandse tijd, de tijd dat jullie (de meeste attans) uit de marinabar komen rollen en je bedje in gaan .. maarja met ons beste beentje uit bed gestapt en met de beste bedoelingen naar de kerk geweest! Heel mooi, in deze cultuur is dat ze veel doen met zingen daar kunnen wij nederlanders wel wat van leren! Eenmaal terug gingen we weer lekker frietjes snijden en kregen we gezeldschap van 2 aggresieve kippen .. hahah! Helaas na onze goeie bedoelingen hebben we daarna geen leuk nieuws gekregen want niet veel later hadden Juul (een meisje van onze groep) en onze coach Judith, die deze ochtend vertokken waren naar kisumu, een bus ongeluk gehad! De sfeer was er gelijk vanaf .. Maar gelukkig dat ze het kunnen na vertellen, nouja gelukkig je gunt het niemand maar beter dat je het kunt na vertellen dan helemaal niet! Dus bij het vele ongeluk was dat zeker wel een geluk! We moesten deze dag nog naar Ugunja een plaatsje verderop om eten te kopen, dus hebben we alle energie verzamelt en zijn naar Ugunja vertrokken, om met onze laatste centjes boodschappen te doen want ja als deze dag toch niet mee zit werkt de pin automaat ook toch niet mee .. dus boodschapjes gekocht voor alleen deze dag en de benodigde dingen zoals drinken. Gelukkig kwam Consolata (onze keniaanse coach) even langs de volgende dag om te kijken hoe het met ons ging en zij is met ons mee gegaan deze middag naar Ugunja om met ons te pinnen en de laatste boodschappen voor de week te halen. Ook hebben we deze dag gelijk broeken laten ontwerpen en die zijn niet echt mooi gelukt, volgens mij zijn de keniaanse maten hier anders want ik heb echt niet zulke dikke beentjes. Gelukkig waren de printjes mooi (ook van de broeken voor juutje haar verjaardag), dus eventjes terug om ze te laten hermaken. Ook heeft het de laatste vijf avonden in Rangala kei hard gestormt met onweer regen en zelfs hagel, en nee je hoeft mij echt niet te vragen hoe dat kan met deze warmte! Maar we hebben wel weer even lief een van de buren geholpen die de mais midden in deze storm zat op te ruimen om ze droog te leggen, arm ventje. Goed voor onze Karma! Hihi! De kinderen voelen zich trouwens ook al lekker thuis in ons huisje want als we even niet thuis zijn, zijn ze al weer binnen geweest! lopen die kleine boefjes weer met ballonnen op het compound van baby home! Haha! Gistere hebben we trouwens voor de eerste keer onze kleren zelf, ja je leest het goed, Zelf gewassen hihi. Alleen hebben we er 3 uurtjes over gedaan! Maar het was wel lekker in de zon beetje bij bruinen ondertussen, nouja ik hoop dat het geholpen heeft. Vandaag busje gepakt om naar Kisumu te gaan, en gelijk boodschapjes gedaan, daarna zijn we wezen uiteten bij de laughing buddha’s met natuurlijk een baileyssmoothieee, genoten! Daarna lopend naar de signature geweest, ons uitgaans plekje. En om een beetje in de stemming te komen zelf verzonnen drankspelletjes gedaan, heel veel gelachen en gek gedaan deze avond. Avondje voor in de boeken, want toen we terug op het compound waren gingen we kikker zoeken die in het zwembad zwemmen hier! Lekker fotoshoot gehad met de kikkers en daarna nog even het zwembad ingedoken met sas en aman! Lekker tussen de kikkertjes gezwommen! Daarna natuurlijk voor het slapen snel gedoucht en toen als een blok in slaap gevallen. Volgende dag om 8 uur ons bedje uit. Jeetje wat was dat zwaar met alcohol in je bloed en een volle zon op je kop, je kon me wel opvegen! Maarjaaa ik laat me niet kennen! Dus hup bedje uit om een keer naar de tempels te gaan! Daar begon het bidden van de Hindoestanen. Wat een mooie pakjes hebben hun aan! Daarna nog lekker eten gekregen pffff. En toen zijn we naar het compound gegaan. Daar hebben we ons in 2 groepen gesplitst de ene groep ging naar de zondagsmarkt en de andere groep appeltaart maken en natuurlijk stiekem het compound versieren voor juuth haar verjaardag. Ik koos natuurlijk voor appeltaartje maken want dan hoefde ik niet meer in die brandende zon te lopen hahaha! dus ik rachel en aman naar de supermarkt laatste dingetjes gekocht voor juut haar verjaardag en toen terug, eerst het compound versierd. Maarja judith had natuurlijk geen geduld en wisten niet dat wij al thuis waren dus kwam ze aan met de reserve sleutel die ze had gevraagd aan de bewaker hahah! Gelukkig was het al heel mooi versierd en moesten we nog een klein beetje doen dus ze vond het een leuke verrassing! Toen hebben de andere meiden toch maar de appeltaart gemaakt want anders hadden we tijd te kort. Nog snel een powernapje gedaan, anders was ik niets meer waard vandaag en daarna kon het feestje beginnen. Sammie onze tuktukchaffeur kwam ook op de verjaardag van juuth, ze is lekker verwend met alle keniaanse cadeautjes die ze heb gekregen! En natuurlijk mag er ook wat gedronken worden met een verjaardag dus lekker flesje breezer op hihi. toen de tuktuk gepakt naar greengarden om daar een heerlijk bodempje te leggen voor de avond die natuurlijk nog moest komen, want om 12 uur was judith officieel jarig en dat moeten we goed vieren! Dus zo gezegd zo gedaan! Vanochtend lekker uitgeslapen en nu heeeeerlijk aan het genieten op een resortje van hotel kisumu! 31 graden, ligbedjes, zwembad, en internet om me reis verslag erop te plaatsen, meer heb je niet nodig toch? Zometeen hier lekker eten en dan moeten we er morgen weer aan geloven, dan vertrekken we weer naar de lieve kindjes in rangala om nog 2 weekjes stage te lopen tot de wisselweek!
Xxxxxxxxxxx loveeeeeeeeeee

  • 27 Januari 2014 - 17:34

    Adjee:

    1 april macaroni schatje,, heb t bij m'n mama in d'r agenda gezet hahah

  • 27 Januari 2014 - 17:52

    Amy:

    Gelukkig liefie kan niet wachten <3

  • 27 Januari 2014 - 22:13

    Trudy Van Werkhoven:

    Hey Amy, mooi verslag zeg! Wel een hele belevenis zeg. Oja, wil je alleen niet zo de nadruk leggen op de temperatuur daar :-( groetjes Trudy

  • 28 Januari 2014 - 15:45

    Silvia Heijnen:

    Ha Amy,

    Ik wist niet dat je een blog bijhield maar zag het via FB van je moeder. Dus net je verslagen gelezen; wat kun jij leuk schrijven! Alsof ik erbij ben : ). Dus ook maar gelijk aangemeld en bij ieder nieuw verslag krijg ik een mail. Ben nu al nieuwsgierig naar de volgende!
    Veel plezier!

  • 03 Februari 2014 - 21:29

    Nina:

    Hoi Amy

    Leuk je verhalen te lezen zeg.
    Het is net of ik er zelf weer ben.
    Jullie hebben al veel gezien en gedaan zeg. En dan dat lekkere weer.
    Ik word toch wel weer wat jaloers hoor.
    Maar misschien kom ik er nog wel eens terug?!
    groetjes aan iedereen. geniet ook van de safari straks.

    Nina

  • 14 Februari 2014 - 14:36

    Henny:

    Hoi Amy nou ik moest weer eens aan je denken en dacht weet je wat ik schrijf wat . Ik merk uit je verhaal dat het allemaal goed ga en indruk wekkend mooi hoor meis met zo'n schat van levenswijsheid . Hier gaat alles zijn gangetje , meestal vies nat weer dus daar mis je niks aan. Nou je zit al weer op de helft wat ga 't toch snel voor je 't weet zit je achter je bordje macaroni haha . Zo meissie ik stop ermee geniet ervan en heel veel groetjes van ons en oma mocht ik ook niet vergeten X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amy

Hallo Allemaal, Ik ben Amy van den Enden en vertrek 1 Januari, voor 3 maanden naar KENIA! Ik ga hier stage lopen met 7 andere meiden van mijn leeftijd, en we worden verdeeld in 2 groepen. mijn groep begint in Rangala het arme gedeelte van Kenia, hier loop ik stage bij een meisjes school. Als de helft om is van de stage periode hebben we een wisselweek en gaan we op Safari. Na de wisselweek starten we in Kisumu het 'rijkere' gedeelte van Kenia, Hier loop ik stage bij een weeshuis. Ik heb er kei veel zin in en hoop heel veel met jullie te delen via deze Blog! xxxxxxxxx

Actief sinds 09 Dec. 2013
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 7906

Voorgaande reizen:

01 Januari 2014 - 01 April 2014

Stage Kenia

Landen bezocht: