Sasa muzungu’s! - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Amy Enden - WaarBenJij.nu Sasa muzungu’s! - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Amy Enden - WaarBenJij.nu

Sasa muzungu’s!

Door: Amy van den Enden

Blijf op de hoogte en volg Amy

19 Januari 2014 | Kenia, Rangala

Sasa muzungu’s!

Met heel veel problemen en met moeite omdat het internet niet mee werkt, heb ik toch eindelijk mijn reisverslag kunnen plaatsen.

(Ik zit nu al 2 en halve week in Kenia omdat ik dit verslag niet eerder kan plaatsen heb ik mn mamaatje lief aangekeken of zij het voor mij kan plaatsen en heb ik het door gestuurd, dus dit gaat over de eerste anderhalve week in Kenia de rest volgt zsm) Tot nu toe heb ik veel meegemaakt en gezien. 1 januari zijn we aangekomen in Kenia, de reis duurde wel wat langer omdat er iets in de keuken van het vliegtuig, en daarna een van de motoren kapot was.. maar gelukkig zijn we veilig aangekomen in Kenia en geland in Nairobi. Daar hebben we 2 nachtjes geslapen in het Shalom House. Natuurlijk konden we door tijdsverschil en teveel enthousiasme niet slapen, dus zijn we nog even naar buiten gegaan en hebben we gelijk het keniaanse leven ontdekt want niet veel later viel al gelijk de stroom uit! Pff dat was echt heel eng, niets zien in een land wat je niet kent en kenianen die je niet kunt zien.. daarna hoorde we heel veel lawaai wat leek op een auto die op ons in kwam rijden zonder lichten maar gelukkig was dat maar de noodgenerator die voor stroom zorgt bij stroomuitvallen. Sas, Aman en ik hadden wel even paar seconde nodig om van de schrik te bekomen en besefte wel dat we niet meer in het “voor ons” veilige kikkerlandje waren! Gelukkig konden we er al snel om lachen! Natuurlijk konden we nu al helemaal niet meer slapen.. toen zagen we een piki piki (brommertje) staan waar sas een paar mooie shoots op wou maken waarna we schrokken van een poes die buiten geluiden maakte, Sas sprong van der piki piki af en ik half over Amanda heen, samen keihard naar boven gesprint hahah. Uiteindelijk was het natuurlijk alweer 4 uur geworden terwijl we de volgende dag een super drukke planning hadden, erg slim van ons want toen ik wakker werd leek het wel of ik een of andere non-alcoholische kater had.. gelukkig had ik me blikje energie die me er wel doorheen sleepte en had ik onderweg naar de olifantjes genoeg tijd om wakker te worden. Bij de baby olifantjes hebben we gezien hoe ze de fles kregen, en natuurlijk hebben we ze ook nog even geaaid. Daarna huphup door naar de giraffe, toen hebben we nog apen op de weg gezien! Aangekomen bij de giraffe hebben we ze gevoerd en heb ik een dikke kus gekregen van een super hotte giraffe! Adje mag wel uitkijken met zijn concurrentie! Daarna gestopt bij een opgezet bedrijfje voor alleenstaande vrouwen die de kost moeten verdienen, hier maakte ze handgemaakte sieraden, bodjes, mokken en beeldjes. Heel leuk om te zien! Toen terug naar het Shalom House waar we wat hebben gegeten en ja hoor natuurlijk het kon ook niet anders, we waren niet meer moe.. dus je kan het wel raden, dat werd ook weer een laat avondje, zo laat dat we door de wekker heen zijn geslapen! Gelukkig werden we wakker gemaakt door Lindy dus hup ons bed uit gesprongen, onze koffers ingepakt en binnen een kwartier stonden we beneden om naar Kisumu te vertekken! Dat was een reis van 6 en half uur (bijna net zo lang als onze vlucht van Nederland naar Kenia) wel heb onderweg zebra’s gezien! Eenmaal aangekomen in Kisumu mocht ik bij Jorine op haar kamertje overnachten omdat hun voor nu vaste kamers hebben en wij over een paar daagjes naar Rangala vertrokken. Dus lekker me koffertjes neergezet en boodschappen gedaan. Daarna zijn we lekker uit eten gegaan want we hadden echt geen zin meer om te koken! Na het eten heb ik gezellig nog met Sas, Aman, Juul en Jorine buiten gekletst en zijn we daarna nog redelijk op tijd gaan slapen. De volgende dag zijn we na ons “heerlijke” ontbijtje langs de stage plekken geweest! We begonnen bij mijn toekomstige stageplek Mama Nigina, wat was het daar leuk. Gelijk al lekker gekroeld met die kleine afrikaantjes en een rondleiding gehad. Toen naar de gehandicapte school geweest en daarna langs de Luthernschool alleen daar waren nog geen kinderen omdat het weekend, en vakantie was. Dus eventjes rond gekeken. Toen zijn we naar huis gegaan om een heerlijk duikje te nemen in ons zwembad op het compound! Toen het avond was lekker samen gekookt met de meiden van mijn groupie maar we hadden natuurlijk de kip nog niet ontdooit dus we hadden aardappelen met erwten en een paar uur later ons toetje, lekkere kip hahah, daarna nog even gezellig gekletst met alle meiden met kaarsjes op tafel omdat natuurlijk de stroom alweer was uitgevallen! Zo leer je elkaar wel goed kennen. De volgende dag snel onze koffers ingepakt en afgegeven aan onze tuktuk chauffeur Sammi. Toen zijn we met zijn alle naar Rangala gegaan. Eenmaal aangekomen onze kamers uit gezocht, ik koos natuurlijk voor me geluksgetal nummer 1, helaas had ik niet heel veel geluk want mijn douche is elke dag ijskoud… begonnen bij de girlsschool (mijn stage) alleen was het weekend dus nog alweer geen kindjes, toen doorgegaan naar boysschool en daarna werden we gebeld dat we naar baby home moesten komen. Huphup naar babyhome, had de zuster allemaal lekker eten klaar gemaakt voor ons! ’s Avonds heeeeerlijk kipburgers met rijst en chilisaus op, dus deze dag heb ik me buikje goed rond gegeten haha! Daarna hebben we nog lekker maskertjes gedaan want al dat reizen, warmte en weinig slaap doet me huidje niet veel goeds! Toen zijn we lekker gaan slapen want de volgende dag begonnen de stages! Het leek alsof ik weer lekker met een non-alcoholische kater opstond, wat was ik moe! De koude douche hielp ook niet echt om me beter te voelen helaas… eerst hebben we vandaag Aman afgezet in babyhome, waar we eerst begonnen met bidden, daarna mee naar Amanda haar groep. Daar heb ik een babytje van 5 maandjes de fles mogen geven. Toen door naar mijn stage, waar ze ook begonnen met bidden, bidden in hun cultuur is echt heel mooi want ze zingen het! Daarna rondleiding gehad en de meiden gezien er was vandaag niet veel te doen omdat de school werd gepoetst dus mocht ik weer naar huis. Toen zijn we door gegaan naar de Equatorschool voor gehandicapten. Daar was ook nog niemand dus ook rondleiding gehad en toen gingen we lekker boodschappen doen. Naja lekker… veel te koop in Rangala is er ook niet echt. En ik ben een echte vlees eter, en wat hadden ze niet? Ja idd vlees… dus beetje van alles bij elkaar gezocht. En gelukkig konden we van mensen op het compound van babyhome een kip kopen (levend). Eerst mee kipje uitgezocht en daarna door de buren laten slachten. Samen met Aman hebben we ons toch even dapper opgesteld en toch echt een veertje eruit getrokken. Maar ik ben heel blij dat onze buren de kip hebben geslacht! De kip werd gelijk in stukjes gesneden dus de ruggengraat zat er nog in. Die mochten Juul en Judith er uithalen! Daarna lekker gekookt en gegeten! Gelukkig dus uiteindelijk nog vlees! ’s Avonds kwam er nog een mannetje op bezoek die voor alle groepen tekeningen maakt, super lief! Volgende dag had ik toch echt stage, hup naar stage wordt je lekker gedropt in een klas met vermaak ze maar. Jeeeeeuj ik heb ook echt heel veel ervaring met voor de klas staan! Dus ’s middags in de pauze allemaal spulletjes mee genomen zoals muziek en een springtouw en hebben we gedanst en gespringtouwt haha! Wat was dat een slopende dag! Gelukkig was Judith erbij om mij te helpen! ’s Avonds lekker spaghetti zonder gehakt! Niet te eten, maarja beter iets dan helemaal niets. Gelukkig kunnen wij met onze eetstijl het hele compound van Rangala voeden! Toen nog even film gekeken met de meiden en geslapen! De volgende dag weer vroeg opgestaan, en nog steeds niet eraan gewend. Hup naar school en na het bidden naar klas 4 geweest, wat een schatjes. En nee klas 4 is hier niet net als Nederland want je hebt allemaal verschillende leeftijden, de logica daarvan snap ik ook niet maar dat is als je te laat ben of iets fout heb gedaan moet je een klas terug ofzo.. ik ging vandaag met ze kleuren dus had allemaal vellen papier en stiften meegenomen. De tas met stiften waren zo leeg. Dus ik dacht ojeee dat is de eerste en laatste keer! Maar ik kreeg alle stiften heel netjes terug! In de middag ben ik met ze mee gegaan naar de rivier waar hun water halen, dat was echt heel erg leuk. Maar jeeeetje wat had ik spierpijn van half uur heen en half uur terug lopen in de volle zon terwijl je ook nog geen rust heb gekregen en hele tijd met de kinderen moet spelen! Ik was gesloopt maar wel voldaan want die schatjes zijn echt heel lief! Donderdag gewoon weer de meiden vermaakt want wist nog steeds niet welke lessen ik moest geven, en vrijdag lekker busje gepakt om het weekend bij de meiden in Kisumu te verblijven! Lekker in de avond uit eten gegaan en nog lekker bij gekletst met alle meiden en de volgende dag weer een drukke planning! Eerst ’s ochtends met de tuktuk naar de hippo’s (nijlpaarden) hier hebben we een mama en baby hippo gezien! En natuurlijk nog wel meer hippo’s maar dat was toch wel het leukste. Toen zijn we gedropt in een ressort met zwembad. Helaas hadden we geen bikini bij dus zijn ik en Aman gewoon in onze kleren gaan zwemmen toen lekker opgedroogd in de zon en natuurlijk heerlijk verbrand omdat ik te eigenwijs was om zonnebrand op te smeren! Gelukkig is het nu weer bijgetrokken! Toen hebben we de tuktuk naar de supermarkt genomen om inkopen te doen voor na het stappen. Lekker Bacardi en watermeloen ingeslagen voor de afterparty van vanavond. Toen zijn we naar huis gegaan, en toen weer snel door naar een vrouw Els die zich inzet voor gehandicapte kinderen. Toen weer door naar huis toen snel douche, opmaken, uit eten en toen lekker stappen. Wat was dat gezellig! Nu lekker uitrusten boodschapjes doen en weer terug naar Rangalaaaaa

Byeeeeee xxxxxxx uit keniaaa

(p.s. vervolg komt z.s.m)

  • 19 Januari 2014 - 18:40

    Cees Van Den Enden:

    Mooi verslag schatje kijk al weer uit naar het volgende Dikke Kus je pa

  • 20 Januari 2014 - 19:10

    Adjee:

    Heel mooi aapje <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amy

Hallo Allemaal, Ik ben Amy van den Enden en vertrek 1 Januari, voor 3 maanden naar KENIA! Ik ga hier stage lopen met 7 andere meiden van mijn leeftijd, en we worden verdeeld in 2 groepen. mijn groep begint in Rangala het arme gedeelte van Kenia, hier loop ik stage bij een meisjes school. Als de helft om is van de stage periode hebben we een wisselweek en gaan we op Safari. Na de wisselweek starten we in Kisumu het 'rijkere' gedeelte van Kenia, Hier loop ik stage bij een weeshuis. Ik heb er kei veel zin in en hoop heel veel met jullie te delen via deze Blog! xxxxxxxxx

Actief sinds 09 Dec. 2013
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 7904

Voorgaande reizen:

01 Januari 2014 - 01 April 2014

Stage Kenia

Landen bezocht: